*

Elina Lepomäki Näin ei voida jatkaa.

Kaikki blogit puheenaiheesta Älyliikenne

Autojen automaattista jarrutusjärjestelmää kaavaillaan pakolliseksi

Bild-lehdelle tihkuneiden tietojen mukaan EU komission virkamiehet ovat suunnittelemassa autoihin automaattista jarrutusjärjestelmää. Tietojen mukaan se tulisi pakolliseksi jo vuoden 2022 alusta uusiin autoihin.

Järjestelmä jarruttaisi automaattisesti, kun nopeusrajoitus ylitettäisiin. Raportin mukaan tämä vähentäisi 37% liikenneonnettomuuksia Euroopassa.

Tieverkon yhtiöittämisestä liikenneverkkoyhtiöksi

Tänään saimme sitten nähdä ja kuulla miten liikenne- ja viestintäministeri Berner esitteli jo etukäteen kohua aiheuttaneen esityksensä. Asia on ollut tapetilla jo hetken aikaa, ja se on tuntunut muuttuneen jo monta kertaa tähän mennessä kohujen ja vastustuksen vuoksi, erityisesti tiettyjen osa-alueiden kohdalla. Tässä kerään muutaman ajatuksen, jotka mielestäni olisi hyvä muistaa niin tässä tapauksessa kuin yleisesti.

Laittaisitko lapsesi robottiautoon ilman paikannusta?

On talvimyrsky. Automatisoitu robottiauto ajaa pihaan, avaa oven ja kysyy, mikä on määränpää. Vastaat ”Espoon digi-alakoulu”. Lapsesi astuu robottiautoon. Robottiauto kysyy, sallitko paikannuksen. Vastaat ”kyllä, tottakai”, koska haluat älypuhelimesi ruudulta varmistaa, että robottiauto todella menee sinne, minne olet sen lähettänyt. Huikkaat ”hyvää koulupäivää!”, ovi sulkeutuu, ja matka alkaa.

***

Robottiautot tarvitsevat isoveljen

Tulevaisuuden liikenne, tervetuloa Helsinkiin

Helsingin väkimäärä kasvaa koko ajan. Onneksi. Kaupunkiin mahtuu ihmisiä, kunhan ihmiset pääsevät liikkumaan kaupungissa, kaupunkiin ja sieltä pois.

Asumme siinä mielessä erityislaatuisessa suurkaupungissa, että meillä on laajasti lääniä ja suhteellisesti vähän ihmisiä, joita pitäisi liikuttaa säännöllisesti ja tehokkaasti. Pitkät välimatkat koko pääkaupunkiseudulla tuovat oman lisähankaluutensa yhtälöön.

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö.

Liikennekaaressa tarkkana

Liikennekaaressa on tämäkin autoilija oppinut hidastamaan. Vaikka kansalaiskeskustelu onkin armotonta - ja hyvä niin! - olisi liikenneministeri Anne Bernerin hanke liian arvokas jäämään keskipakovoiman varaan. Päinvastoin, on hienoa, että ministeri on avannut suuren hankkeen jo tässä vaiheessa kansalaisyhteiskunnan pohdittavaksi virkamiesten työtä tukemaan.

Karmea tietoturvamoka mustissa laatikoissa: Suomalaisautot seurattavissa netissä

Viime aikoina mediassa on ollut keskustelua maanteiden yhtiöittämisestä ja suomalaisten autoihin pakolliseksi kaavaillusta ns. mustasta laatikosta. Itselläni heräsi huoli autoilijoiden yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta. Kävi ilmi, että karmeasta tietoturvaongelmasta johtuen näitä mustia laatikoita sisältäviä autoja pystyi seuraamaan netin kautta reaaliajassa.

Anne Berner, maaseudun näivettäjä

Liikenne- ja viestintäministeriö on suunnitellut lisäävänsä autoilijoiden kuluja. Tämä tapahtuisi siten, että autoilijan pitäisi maksaa teiden käytöstä maksua. Autoilijaa seurattaisiin ”mustalla laatikolla”, joka keräisi talteen tiedot auton kulkureitistä sekä ajokäyttäytymisestä. Uudistuksen suurimpia häviäjiä olisivat jälleen kerran maaseudulla ja pitkien etäisyyksien Suomessa asuvat ihmiset.

 

Perussuomalaiset eivät hyväksy kyttäysperusteista tieverohanketta

Perussuomalaiset eivät hyväksy kyttäysperusteista autoilijoiden seurantajärjestelmää, ilmoittaa puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo tiedotteessaan.

Perusteluina puoluesihteeri esittää, että ns. mustan laatikon kustannukset nousisivat tuhanteen euroon. Tarvittaisiin sertifioitu asentaja tekemään kytkennät jne. Lisäksi seurantajärjestelmä olisi epätasa-arvoinen alueellisesti.

Perussuomalaisilta kuullaan taas järjen ääntä. Pelkän digitalisaation nimissä ei pidä lähteä toteuttamaan sellaista, jonka hyödyt ovat kyseenalaiset. Näin minäkin ajattelen.

Sähköauto

Meillä on tarve liikuttaa ulkoisella energialla itseämme ja tavaroitamme paikasta toiseen – ja toisesta usein vielä takaisin |1; tähän tarvitsemme autoa, jota joskus kalliin hintansa takia on kutsuttu myös pyhäksi lehmäksi.

[... kansalainen Erkki on lukenut, että nuoret eivät enää niin innolla aja itselleen ajokorttia |2 – julkisillakin pääsee. Erkki tietää myös, että auton omistaminenkaan ei ole enää niin tavoiteltu aihe, nyt voidaan auto vuokrata, lainata tai ostaa porukalla

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä