Elina Lepomäki Näin ei voida jatkaa.

Kaikki blogit puheenaiheesta Henkilöliikenne

Ensin vietiin lomarahat - nyt halutaan viedä autotkin alta pois

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner kertoi Suomen Kuvalehden haastattelussa, kuinka dieselautojen myynti tullaan kielletämään Suomessa jollain aikavälillä. Tätä Berner perustelee ilmastonmuutoksen ehkäisyllä.

Tällä hetkellä Suomen osuus maailman päästöistä on hurjan 0,1 prosentin luokkaa. Liikenteen osuus tästä on Suomessa noin viidennes. Bernerin ehdotus dieselautojen kieltämisestä ilmaston hyväksi on lähinnä naurettava.

Luonto kiittää autokauppiaita?

Eilen julkaistiin diili, jonka osapuolina olivat Liikenne- ja viestintäministeriö sekä autoala. Jonka mukaan tietyn suunnitelman mukaisesti autokantaa uusittaisiin ja siirryttäisiin kohti hiilineutraalimpia liikenne-energioita.  Onko kyseessä varsinainen win-win-tilanne, diilien diili, jossa autokauppiaat ja valtio saavat sädekehän päänsä päälle? Ja luontokin lopulta kiittää?

Ei päiväni murmelina, vaan päiväni Espoossa

Päiväni Espoossa alkoi Lohjalta, perjantaina 12.10.2018. Aamulla käänsin Volvoni keulan Lohjalta kohti Espoota. En tiennyt mitä päivä toisi tullessaan. Ajoin Siuntion kautta Lapinkylään ja siittä Espoonlahtea kohti. Aamu oli hieman sumuinen ja tihkui vettä jonkin verran. Tyypillinen syyspäivä.

Suojatie ei ole pyörätie

Viime aikoina on näkynyt useita uutisia, joissa pyöräilijä on suojatiellä jäänyt auton kolhimaksi tai peräti yliajamaksi. Nämä onnettomuudet herättävät ajattelemaan mm. sitä, kenen tehtävä on opettaa pyöräilijöille, ettei suojatie ole pyörätie. Tässä oisi varmaan lainlaatijoillakin tehtävää, jos myös kouluilla.

Teillämme liikkuu suuri määrä Kamikaze -autoilijoita

Luin juuri Hesarin jutun erään metsästyskoiran kohtalosta lähellä Ranuaa. Erittäin todellinen juttu, eikä kyse ollut mistään ainoalaatuisesta tapahtumasta. Liikenne maanteillämme on juuri tuollaista. Vauhtia ei saa hiljenemään muu kuin ilmeinen törmäysvaara edellä ajavan perään.

Junaliikenne viimein vapautumassa

Liikenne- ja viestintäministeriön kaavaileman uudistuksen mukaan VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan. 2020-luvun alusta lukien rautateiden henkilöliikenteeseen saa tulla asteittain uusia toimijoita.

Kuluttaja hyötyy laajemmasta kilpailusta monella tapaa: alhaisempina junalipun hintoina, alhaisempana tuotteiden hintoina (myös tavarakuljetuksen maksaa välillisesti kuluttaja), parempina yhteyksinä, monipuolisempana palveluna sekä vähäisempinä ruuhkina. Tehokas liikkuminen on itseisarvo, josta hyötyvät myös kansantalous ja ympäristö.

Aja hiljaa, isi

Helsingissä koulujen syyslukukausi alkaa 10.8. Omatkin kullannuppuseni rientävät taasen koulutielle silmät kirkkaina ja reput selässä keikkuen.

Yhtä varmasti kuin koulu alkaa joka syksy, käynnistyy myös liikennevalistuskampanja. Meitä aikuisia, etenkin autolla ajavia aikuisia, muistutetaan huomioimaan pienet koululaiset, jotka eivät vielä kaikki osaa havainnoida liikennettä kunnolla.

Liikennevalistuskampanjoiden maailmassa kaikki on hyvin, kunhan isi ajaa hiljaa koulun kohdalla, ja kaikki käyttävät pyöräilykypärää ja heijastinta.

Ihan vähän vaan

“Mä vain pikaisesti parkkeeraan poikittain tähän pyörätielle.” 
“Mä vaan muutaman korttelin pyöräilen tässä jalkakäytävällä.”
“Mä ajan tätä 30 km/h ylinopeutta vain sen verran, että pääsen irti tästä ruuhkasta.”
“Mä suikkasen äkkiä vielä jonon perässä näistä liikennevaloista.”
“Kyllä mä tässä pilkkopimeässä mustissa vaatteissa ehdin juosta tämän nelikaistaisen kadun yli.”
“Mulla on niin kiire, että ohitan tuon edessä hituroivan pyöräilijän tästä kävelytien puolelta.”

Liikenneleikkikaupunki Helsinki

Tässä helsinkiläisen kuntavaaliehdokas Tuula Salon (ps), 839,  hyvin osuva kuvaus pääkaupunkimme liikenteen kehittämisestä.

Nyt ollaan Helsingistä tekemässä aikuisille liikenneleikkikaupunkia ja ihan aikuisten oikeasti.

Liikenneympyrät ja muut mahdottomat esteet rekka-autoille ja muille. Siinähän se kivasti kiky-tunnit kuluu ympyröitä kiertäessä.

Hankaloitetaan ammattiautoilijoiden työtä, halutaan ytimestä vanhukset ja vammaiset pois saati lastenrattaiden kanssa kulkevat vanhemmat.

Parhautta on vapaus kulkea itse ratikalla

Kirjoitin jokin aika sitten yhdeksästä syystä, miksi rakastan Helsinkiä. Kaikki tuossa tekstissä mainitut asiat ovat minulle tärkeitä, mutta jos pitää valita yksi, se on mahdollisuus vapaaseen lapsuuteen.

Helsinki on niin turvallinen kaupunki, että täällä viisivuotiaan voi päästää itsekseen pihalle leikkimään ja kahdeksanvuotias voi kulkea itse ratikalla kouluun. Vaikka kuinka rakastan Berliiniä ja Lontoota, kummassakaan kaupungissa tällaista ei voisi kuvitella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä