*

Elina Lepomäki Näin ei voida jatkaa.

Kaikki blogit puheenaiheesta Henkilöliikenne

Junaliikenne viimein vapautumassa

Liikenne- ja viestintäministeriön kaavaileman uudistuksen mukaan VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan. 2020-luvun alusta lukien rautateiden henkilöliikenteeseen saa tulla asteittain uusia toimijoita.

Kuluttaja hyötyy laajemmasta kilpailusta monella tapaa: alhaisempina junalipun hintoina, alhaisempana tuotteiden hintoina (myös tavarakuljetuksen maksaa välillisesti kuluttaja), parempina yhteyksinä, monipuolisempana palveluna sekä vähäisempinä ruuhkina. Tehokas liikkuminen on itseisarvo, josta hyötyvät myös kansantalous ja ympäristö.

Aja hiljaa, isi

Helsingissä koulujen syyslukukausi alkaa 10.8. Omatkin kullannuppuseni rientävät taasen koulutielle silmät kirkkaina ja reput selässä keikkuen.

Yhtä varmasti kuin koulu alkaa joka syksy, käynnistyy myös liikennevalistuskampanja. Meitä aikuisia, etenkin autolla ajavia aikuisia, muistutetaan huomioimaan pienet koululaiset, jotka eivät vielä kaikki osaa havainnoida liikennettä kunnolla.

Liikennevalistuskampanjoiden maailmassa kaikki on hyvin, kunhan isi ajaa hiljaa koulun kohdalla, ja kaikki käyttävät pyöräilykypärää ja heijastinta.

Ihan vähän vaan

“Mä vain pikaisesti parkkeeraan poikittain tähän pyörätielle.” 
“Mä vaan muutaman korttelin pyöräilen tässä jalkakäytävällä.”
“Mä ajan tätä 30 km/h ylinopeutta vain sen verran, että pääsen irti tästä ruuhkasta.”
“Mä suikkasen äkkiä vielä jonon perässä näistä liikennevaloista.”
“Kyllä mä tässä pilkkopimeässä mustissa vaatteissa ehdin juosta tämän nelikaistaisen kadun yli.”
“Mulla on niin kiire, että ohitan tuon edessä hituroivan pyöräilijän tästä kävelytien puolelta.”

Liikenneleikkikaupunki Helsinki

Tässä helsinkiläisen kuntavaaliehdokas Tuula Salon (ps), 839,  hyvin osuva kuvaus pääkaupunkimme liikenteen kehittämisestä.

Nyt ollaan Helsingistä tekemässä aikuisille liikenneleikkikaupunkia ja ihan aikuisten oikeasti.

Liikenneympyrät ja muut mahdottomat esteet rekka-autoille ja muille. Siinähän se kivasti kiky-tunnit kuluu ympyröitä kiertäessä.

Hankaloitetaan ammattiautoilijoiden työtä, halutaan ytimestä vanhukset ja vammaiset pois saati lastenrattaiden kanssa kulkevat vanhemmat.

Parhautta on vapaus kulkea itse ratikalla

Kirjoitin jokin aika sitten yhdeksästä syystä, miksi rakastan Helsinkiä. Kaikki tuossa tekstissä mainitut asiat ovat minulle tärkeitä, mutta jos pitää valita yksi, se on mahdollisuus vapaaseen lapsuuteen.

Helsinki on niin turvallinen kaupunki, että täällä viisivuotiaan voi päästää itsekseen pihalle leikkimään ja kahdeksanvuotias voi kulkea itse ratikalla kouluun. Vaikka kuinka rakastan Berliiniä ja Lontoota, kummassakaan kaupungissa tällaista ei voisi kuvitella.

10 askelta ilmastoystävällisempään Helsinkiin

Ilmastonmuutos on tärkein syy, miksi lopulta päätin lähteä mukaan politiikkaan. Edellisessä työpaikassani tajusin, että vaikka uusilla teknologioilla, palveluilla ja bisnesmalleilla voidaan monin tavoin hillitä ilmastonmuutosta, niille ratkaisuille ei synny markkinoita ilman poliittista ohjausta.

Viime vuodet olen tehnyt myös päivätyötä ilmastopolitiikan parissa. Samalla minulle on muodostunut paljon selkeämpi kuva siitä, miten ratkaisevan tärkeä rooli kaupungeilla on ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Täti pyöräilee

Pyöräilystä puhutaan usein, kuin se olisi lycrat päällä kiitävien himofillaristien yksinoikeus. Tosiasiassa kuitenkin liikenteessä liikkuu monenlaista menijää kahdella pyörällä, ja liikkuisi vielä enemmänkin, jos pyöräilyolosuhteet olisivat nykyistä paremmat.

Liikenteen asiantuntijat puhuvat 8/80-säännöstä – pyöräilyolosuhteiden tulisi olla sellaiset, että 8- ja 80-vuotiaat voivat fillaroida sujuvasti ja turvallisesti.

Kun auto on sulla alla...

Taas saimme eilen Helsingin Sanomista lukea, että Helsingissä ei haluta omistaa omaa autoa. Varmaan osittain totta, mutta kirjoitus oli varsin asenteellinen.

Liikenneturvallisuus on parantunut

Vuoden 2016 tammi-elokuussa Suomessa tilastoitiin 3 066 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 152 ja loukkaantui 3 831 ihmistä. Kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on laskenut edellisestä vuodesta: surmansa saaneita oli 26 ja loukkaantuneita 347 vähemmän kuin vuoden 2015 vastaavana aikana. (Lähi-Tapiola)

Suurin puhallus autoilijoilta

Liikenneministeri Berner kaavailee, että liikennekaaren uudistuksessa autoilun verotus voisi jopa keventyä ja teiden kunto parantua. Ministerin mukaan tämä edellyttäisi autoihin asennettavaa seurantajärjestelmää ja verotuksen muuttamista ajokilometreihin perustuvaksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä