Elina Lepomäki Näin ei voida jatkaa.

Liikennekaari

Virkamiehet selittelemässä kehnoja lakeja - liikenteen ohjaus ja kapitaatiomalli

Varsin usein ministerien joutuessa liriin ilmaantuu korkeita virkamiehiä selittelemään taustoja. Joskus onnistutaan, mutta tältä viikolta löytyy pari helmeä, joissa homma ei nyt mene ihan putkeen. Ensimmäinen liittyy lakiesitykseen  liikennevirastosta irroitettavaan liikenteen ohjausta hoitavaan uuteen valtionyhtiöön ja toinen Soten kapitaatiomalliin.

Liikenteenohjauksen yhtiöittäminen

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Miksi vaihtaa taksialan epävarmuus takuuvarmaan työttömyyteen?

HS uutisoi eilen: "Taksiyrittäjät luopuvat luvistaan ennätys­tahtia"

Taksiliikenne ja sen käsittämätön rekrytointi

Olemme tänään saaneet jälleen lukea yhden taksialan ison yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista. Tämä(kin) iso yhtiö aikoo / kertoo rekrytoivansa uusia kuljettajia satojamääriä nyt ja silloin, kun taksiala vapautetaan kilpailulle. Suomalainen toimittaja nielee markkinointiviestinnnän sokeasti, kyseenalaistamatta totuuspohjaa.

Liikennepalvelulaki, ja sen oikeat vaikutukset

Liikennepalvelulaki astuu voimaan 1.7.2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on perustellut lakia sen vaikutuksilla etenkin taksialaan. Kilpailun lisääntyessä hinnat putoavat, tarjonta paranee ja uudet innovaatiot kehittävät alaa.

Kirjoituksen kuvassa Hollanti, ja syyskuu 2017. Hollannissa taksiala vapautettiin 2000-luvulla. 

Liikennekaari edistyy, mutta mihin suuntaan?

Otetaanpa kantaa veroparatiisiyhtiön lobbauksessa tunnetun lehden uutisaiheeseen:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kilpailija-ruotsalaisen-taksijatin-kaup...

Kujalan kannattaisi ensin tutustua käsitteisiin. Näin hän saa kommenteista ja perusteluista uskottavammat. Taksiala Suomessa ei ole monopolia, se ei ole myöskään kartellia. Se on sääntelyä. Näiden kolmen termin erot on kuitenkin kohtuu isot. Toki käsiteanalyysit nyt harvoin ketään kiinnostavat.

Avoin kirje Anne Bernerille

Arvoisa liikenneministeri Anne Berner,

 

kun olette suurella tarmolla ja ennakkoluulottomuudella lähtenyt uudistamaan koko suomalaista liikennekulttuuria, haluaisin Teidän lisäävän uudistuksiin asian, joka on toteutettu kauan sitten ainakin Yhdysvalloissa, missä se toimii todella hienosti. Tarkoitan liikennevaloissa oikealle kääntymistä, kun valo näyttää punaista. 

Taksiliikenne tulevaisuudessa

Suomen hallitus hyväksyi tänään uuden taksilain. Se tulee voimaan 1.7.2018.

Hallitus purkaa taksialan sääntelyä. Sen kautta mm. taksien hinnoittelu vapaantuu, asemapaikka poistuu ja määräsääntelystä luovutaan. Laki sisältää edelleen monia virheitä, kuten mm. taksamittarien (kassakoneen) poistamisen. Jatkossa mittaria ei tarvitse lainkaan tai saman asian ajaa digitaalinen mittari, ts. kännykkäsovellus.

Uber ja vapaampi taksisääntely vähentää humalassa ajamista

Economist on uutisoinut tutkimuksesta, jonka mukaan new yorkin osavaltion alueilla, joilla kyydinvälityspalvelu Uber on sallittu ja yleistynyt, alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet ovat selvästi vähentyneet. Vastaavaa kehitystä ei ole tapahtunut alueilla, joilla Uber on kielletty.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä