*

Elina Lepomäki Näin ei voida jatkaa.

Kaikki blogit puheenaiheesta Musta laatikko

Mustan laatikon tuoma yksityisyyden menetys ja palveluoperaattorit

Bernerin selvityksessä mainitaan yhtenä mahdollisena palveluntarjoajana kanta-asiakasketjut. Pohditaan tovi, mitä mahdollisuuksia mustan laatikon ja paikkannustietojen saaminen toisi niille, ja mikä sen vaikutus on yksityisyyteen.

Ratkaisuvaihtoehto Bernerin liikennehankkeelle

Esitän tässä kustannustehokkaan ja vaihtoehtoisen tavan toteuttaa Bernerin suunnitelmat liikenteen ratkaisuksi ilman mustia laatikoita ja merkittäviä investointeja. Ehdotus perustuu täällä puheenvuoroissa käytyihin keskusteluihin ja erityisesti Jouni Suonsivun, Juhani Pirnin ja Jussi Linjaman hyviin ajatuksiin.

1) Nykyinen polttoainevero on oikeudenmukainen ja toimiva

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö.

Bernerin uusin, pakko poistuu mutta valinta jää

Näyttää vahvasti siltä, että musta laatikko toteutuu, mutta vapaaehtoisena. Berner on tänään kommentoinut asiaa Talouselämälle seuraavasti:

Kysymys Bernerille: "Autoilijat vihaavat liikkumisensa valvontaa. Miten perustelette sen heille?"

Liikennekaaressa tarkkana

Liikennekaaressa on tämäkin autoilija oppinut hidastamaan. Vaikka kansalaiskeskustelu onkin armotonta - ja hyvä niin! - olisi liikenneministeri Anne Bernerin hanke liian arvokas jäämään keskipakovoiman varaan. Päinvastoin, on hienoa, että ministeri on avannut suuren hankkeen jo tässä vaiheessa kansalaisyhteiskunnan pohdittavaksi virkamiesten työtä tukemaan.

Autoa voi hallita jo nyt joku muu kuin ajaja itse

Nyt kiistellään "mustista laatikoista", autojen liikenneseurannasta, tariffien kohdistamiseksi teiden käyttäjille jne..

Ovatko kaikki tietoisia siitä, että nykyauto on täysin tietotekninen yksikkö, jonka hakkeri voi ottaa jopa etähallintaan tai sitten sen valmistaja.

Laiva ym. raskaasa teollisuudessa huollot voidaan hoitaa etänä. Sähköverkko, vesiverkosto, viemäriverkosto ovat kaikki otettavissa etänä hallintaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä