Elina Lepomäki Mahdollisuuksien maa

Kaikki blogit puheenaiheesta Autovero

Satojen miljoonien tuet vähäpäästöisille autoille eivät pure näin

Olen saanut kritiikkiä lillukanvarsista puhumisesta nostettuani esille ladattavien hybridiautojen massiiviset veroedut vastaaviin bensiini- ja dieselkäyttöisiin ja jopa kaasukäyttöisiin autoihin verrattuna. Eihän saisi arvostella veronalennuksia, joiden ainoa tarkoitus on edistää autokannan uusiutumista vähäpäästöisemmäksi. Onhan koko autoverojärjestelmä rakennettu suosimaan vähäpäästöisiä autoja ja verot määräytyvät tasapuolisesti hiilidioksidipäästöjen perusteella. Päästöarvot taas määräytyvät yhteisesti sovitusti WLTP-testien perusteella. Kaikki on siis periaatteessa hyvin.

Ilmastopoliittinen autobänni – Kauppatavarana synninpäästö

Ilmastopoliittinen argumentaatio on politiikan kauppatavaraa, jossa vaihdon välineenä on synninpäästö ja hintalappuna syyllistäminen.

Olin tänään Sanomatalossa järjestetyssä vaalikeskustelussa, jossa autoalan edustajat esittivät näkemyksiään. Heitä vastaan puhumaan oli kutsuttu muutama ympäristösuojelun ammattilobbari.

Omasta mielestäni puhutaan väärästä asiasta, jos autoilun ydinkysymykseksi määritellään ympäristönsuojelu, jota vastaan autoilua ja liikkumista yleensäkin peilataan.

Autoilun verovääristymät korjattava

Suomi on pimeä, kylmä ja pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan kaikenlaista energiaa, liikennettä ja liikkumisen välineitä. Siis ihan, jotta perustuslain 9 §:n liikkumisenvapaus voisi toteutua. Vapaudet, jotka julkinen valta ottaa toisella kädellään pois esimerkiksi liikenteen verotusta kiristämällä, eivät ole mitään vapauksia.

Autoilun tasapainoa

Mitäpä jos lopettaisin yksityisautoilun? Tuleepa mieleeni parikin ongelmaa. Koska asun Outokummussa ja meillä ei ole kaupungin sisäistä julkista liikennettä, niin olisin omien jalkojen, potkurin tai polkupyörän varassa. Kuuden hengen perheessämme jo pelkkä maidon rahtaus osoittautuisi ongelmaksi. Tai haasteeksi, kuten positiivisesti on tapana sanoa. Kävelisin iltakaudet ruokakauppaan ja kotiin. Kotiin ja kauppaan. Lapsillehan voisi tietysti sanoa, että jokainen kantakoon maitonsa itse.

 

Autot ja vanhukset – Ei puutetta populismista, Timo Soini ja Petteri Orpo

Timo Soini (sin.) julkaisi blogissaan ikävän servauksen moittimalla Jussi Halla-ahoa ”kuurapääksi”. Soini kirjoitti ikäihmisten hoitajapulasta, että ”[h]oitajia ja hoivaa ei saa puoluepolitisoida. Halla-aho ei tätä käsitä.” Hän myös jatkoi: ”Kuurapää ei kauas nää.

Kokoomuksen autoverosekoilu

Kokoomus vaikuttaa olevan täysin kujalla näine auto- ja ajoneuvoverokantoineen kertoessaan vuoron perään olevansa poistamassa autoveroa ja sitten taas korottamassa sitä. Uuden Suomen mukaan eilisessä A-studiossa ministeri Mykkänen kertoi seuraavaa vastaukseksi kysymykseen, mistä paikataan miljardin verokertymän putoaminen autojen muuttuessa vähäpäästöisemmiksi:

Tarvitaanko lisää tukea sähköauton hankintaan?


Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon Suomessa tuetaan sähköautoja ja miten tuki kohdennetaan? No, sähköauton hankintaan myönnetään 2000 euron hankintatuki ja senkin saa vain alle 50000 euron hintaisen täyssähköauton ostaessaan. Siinäkö kaikki? Ei ihan. 


Tiesitkö esimerkiksi, että

AUTOILU ON KALLIS VÄLTTÄMÄTTÖMYYS SUOMESSA

 

Meillä Suomessa autoilijan verotaakka on raskas. Autoveron osuus hankintahinnassa on merkittävä. Tämän lisäksi on tuo verotuksen kukkanen eli ajoneuvovero, jonka hinta koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.

Suomen ei pidä olla autoilun Kuuba

Yksityisautoilu on perustuslaillisen liikkumisen vapauden ja yksilönvapauden symboli sekä väline. Se ei ole koskaan ollut sosialististen aatesuuntausten suosiossa.

Niinpä ei tarvitse ihmetellä, miksi vasemmistopuolueet ovat olleet mestareita ahdistelemaan autoilijoita verojen kiristyksillä, normeilla ja säännöillä. Samoin ovat toimineet vihreät, joiden riveissä on paljon uustaistolaista ajattelua. Heidän mielestään valtiovalta tietää aina parhaiten, mikä on yksilöille hyväksi.

Autokantavähennys auton ostajalle?

Autoilun tulevaisuusmalli 


Autokanta on tunnetusti vanhaa Suomessa. Vanhat autot ovat yleensä turvattomampia, kuin uudet vastaavan koko/teholuokan autot ja sama pätee kulutukseen ja sitä kautta myös ajoneuvon käytöstä syntyviin päästöihin.
Ilmastoraportti kirvoitti monet puolueet ottamaan kantaa Suomen autoiluun ja ovat myös ehdottaneet erilaisia keinoja asian korjaamiseksi. 


Määräävänä tekijänä on ollut päästöt ja on esitelty erilaisia tukia uuden auton ostoon ja jopa polttomoottoriautojen kieltoja pidemmällä aikavälillä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä